De goodwill van je horecazaak berekenen

De goodwill van je horecazaak berekenen is een belangrijke stap om de waarde van je bedrijf te bepalen. Hierbij kijken we naar de waarde van het pand, de waarde van de inventaris en de aanwezigheid van vergunningen om zo te berekenen wat je bedrijf waard is en voor hoeveel je het kunt verkopen.

Eigenaren denken vaak dat goodwill een beloning is voor hun harde werk en hun investeringen van tijd en geld. Dit is echter onjuist. Wat is het dan wel? In deze blog leggen we je alles uit over het berekenen van goodwill in de horeca.

Goodwill afbeelding blog

Wat is goodwill?

Goodwill is de (onzichtbare) meerwaarde van je horecabedrijf. Dit gaat dus niet over de waarde van tastbare activa, maar om de niet-tastbare dingen die van je bedrijf een succes maken. Het kan het beste uitgelegd worden als een vergoeding voor de toekomstige mogelijkheden om overwinst te maken, ofwel de contante waarde van deze overwinst. 

Als je bedrijf heel rendabel is door bijvoorbeeld een kenmerkend gerecht op de kaart, dan zal dit succes, en de overwinst als resultaat hiervan, hoogstwaarschijnlijk doordruppelen naar de volgende eigenaar. Het berekenen van de goodwill van een horecazaak komt met een relatief hoge subjectiviteit. Er wordt hierbij namelijk naar het verleden gekeken en dit biedt geen garantie voor de toekomst.

Factoren die de berekening van goodwill van je horecabedrijf beïnvloeden

Verschillende factoren beïnvloeden de berekening van de goodwill van jouw horecabedrijf. Denk hierbij aan onder andere de volgende dingen die de meerwaarde verhogen: 

  • De reputatie van je bedrijf
  • Locatie
  • Kenmerkende recepten
  • Kundig personeel

 

Hoewel mensen misschien sowieso wel naar je horecaonderneming komen, zijn deze factoren extra impulsen voor mensen om je te bezoeken. Bied je bijvoorbeeld een uniek menu aan? Mensen komen hiervoor bij jou eten en zullen ongeacht een nieuwe eigenaar nog steeds naar jouw zaak komen, mits deze het concept van je overneemt. 

Staat je restaurant heel goed bekend in de omgeving en raden gasten het vaak aan aan mensen in hun kringen? Een andere eigenaar neemt jouw reputatie over en zal hierdoor dus ook overwinsten krijgen.

Zo bereken je de goodwill van je horecazaak

 

Er zijn verschillende manieren om de goodwill van je horecazaak te berekenen. Meestal wordt ervoor gekozen om het te berekenen over de overwinst die overblijft na de normalisering van de winst- en verliesgegevens. Een basisberekening zou zijn om het ondernemersloon en de vergoeding voor vermogen af te trekken van de bedrijfsresultaten. Dan gebruik je de jaaromzet voor de berekening van de goodwill. Dit moet voor elk bedrijf apart berekend worden. 

Je kunt ook de nettowinst als uitgangspunt nemen. Deze vermenigvuldig je dan met een factor tot en met 4, afhankelijk van de sector en huidige economische situatie.

Schakel een professional in om de goodwill van je horecabedrijf te berekenen

Zoals hierboven al aangegeven is het berekenen van goodwill in de horeca een subjectieve en complexe zaak. De verkopende horeca-eigenaar wil graag zo veel mogelijk ontvangen, terwijl de kopende partij zo min mogelijk wil betalen. Dit is logisch, want je weet nooit zeker of de goodwill zijn waarde behoudt als het bedrijf wordt overgenomen. 

Wanneer bijvoorbeeld de kok vertrekt of het concept van een restaurant aangepast wordt, dan kan dit een negatieve invloed hebben op de goodwill. Het vaststellen van de te betalen goodwill wordt dan ook vaak in onderhandeling gedaan, zodat er een eerlijke prijs wordt betaald. 

Je wilt de onderhandelingen dus beginnen met de juiste prijsbepaling die potentiële kopers niet afschrikt maar jou nog genoeg oplevert. Hospitality Makelaar is al jaren actief in deze sector en kan jou als kopende of verkopende partij daarom uitstekend adviseren als het aankomt op het bepalen van de goodwill van jouw horecazaak. Benieuwd wat wij voor jouw (toekomstige) onderneming kunnen betekenen? Neem dan contact op!